ירוד (קטרקט) – الساد (الماء الأبيض)

cropped-logo_colored3.png

img_5190

בעין עדשה שקופה הממקדת את קרני האור על הרשתית, אותו חלק של העין המאפשר לנו ראייה של צורות, צבעים ואור. עם ההתקדמות בגיל הירוד גורם לטשטוש, ירידה בראייה, רגישות לאור או סינוור. תיתכן ירידה באבחנת צבעים וקשיים בקריאה עם משקפי הקריאה. ירוד הוא הגורם העיקרי לבעיות ראייה הניתנות לטיפול בכל העולם.

ל60% מהאוכלוסייה מעל גיל 60 קיים ירוד בדרגה מסוימת או מסוג כלשהו. בגיל 80 היחס הזה הוא שמונה מתוך עשרה אנשים דהיינו 80%.

במקרים מסוימים הירוד אינו גורם בעיות ראייה ובאותם מקרים אין צורך בהרחקה ניתוחית של הירוד.
בדרך כלל ירוד מתהווה עם הגיל, אם כי הוא יכול להופיע כבר בלידה (ירוד מולד), בעקבות חבלה או כתוצאה ממחלה כרונית כמו סכרת.
עם התקדמות הירוד, הראייה מיטשטשת, יתכן סנוור, איבוד של ראיית צבעים (הכל בגוון צהבהב), קוצר ראייה מתקדם וראייה כפולה.
הירוד אצל מבוגרים
הסוג השכיח ביותר של הירוד הוא ירוד גרעיני המתפתח במרכז העדשה. ל60 % מהאנשים מעל גיל 60 דרגות קלות של ירוד גרעיני. עם הזמן הירוד מחמיר, מתפתח "קוצר ראייה" כך שדברם קרובים נראים היטב (כולל קריאה ללא משקפי קריאה ).
הסוג השני השכיח מאד הוא הירוד הקליפתי, שכן הוא חיצוני, בקליפת העדשה. שני סוגים אלה, הירוד הגרעיני והירוד הקליפתי, שכיחים יוצר אצל מבוגרים. הסוג השלישי מבחינת השכיחות הוא הירוד התת-קופסיתי האחורי הממוקם בחלקה האחורי של העדשה. סוג זה שכיח יותר אצל אנשים צעירים יותר, ומתאפיין בסנוור עם הילות סביב מקורות אור, קושי בקריאה והתקדמות מהירה. כל סוג של ירוד יכול להופיע בכל גיל.
הירוד אצל ילדים
ירוד אצל ילדים יכול להיות מולד או להופיע בשנים הראשונות לחייהם. לעיתים קרובות קיים סיפור משפחתי של ירוד המופיע בגיל צעיר, פציעה קודמת של העין או אדמת של האם בשליש הראשון של ההריון.
אם הילד אינו רואה ברור או אינו משתמש בשתי עיניו באופן שווה בשנים הראשונות לחייו, עלול להיווצר מצב של "עין עצלה" (אמבליופיה). אם לילד ירוד סמיך, יכול להיווצר צורך בהרחקתו בחודשים הראשונים לחיים, כדי למנוע אמבליופיה (עין עצלה). ילדים צעירים עם ירוד חייבים להיבדק על ידי רופא עיניים מומחה.
גורמי סיכון היכולים לגרום ירוד

ירוד שכיח יותר באנשים עם המצבים האלה:

מבוגרים

מעשנים

סיפור משפחתי של ירוד בגיל צעיר

סוכרת ובמיוחד בכרת שאינה מאוזנת

חבלה בעין

תזונה לקויה

טיפול בסטרואידים לזמן ממושך

שתיה מוגזמת של אלכוהול

חשיפה לקרינה על-סגולית

איך מאבחנים ירוד?

רופא העיניים יכול לאבחן ירוד בבדיקת עיניים רוטינית.
אי אפשר למנוע ירוד ואין טיפול יעיל נגד ירוד מלבד טיפול ניתוחי.

בשיטות הבאות ניתן לדחות את הופעתו או להאט את התקדמותו:
הימנעות מחשיפה רבה לשמש.

הרכבת משקפי שמש המסננים קרניים על-סגוליות (UV).

איזון קפדני של ערכי סוכר בדם אצל סכרתיים.

אוכל בריא – הקוונה למגוון ולתכולה קלורית וערך תזונתי מאוזן.

הימנעות מעישון

מתי יש צורך בניתוח?
ברוב המקרים של ירוד אין צורך בטיפול ניתוחי. באופן כללי, אם ההפרעה בראייה אינה משפיעה לרעה על הפעילות היום-יומית של האדם, הניתוח מיותר. אין צורך בניתוח גם באותם המקרים שבהם אפשר לשנות משקפיים ולאפשר ראיה מספקת מבחינת המטופל.
לעיתים נדירות הירוד יכול להיות כה סמיך, שרופא העיניים לא יוכל לראות את קרקעית העין. ירוד עלול לגרום גם ברקית (גלאוקומה). במקרים אלה, יתכן והניתוח יהיה הכרחי ואף דחוף במקרים מסויימים.

הסכנות של הניתוח
ניתוח הסרת ירוד מצליח ב- 98% מהמקרים. בכשני אחוז של המנותחים יתכנו סיבוכים כגון צניחת עפעף, בצקת קרנית, קרע של הקרום האחורי של העדשה, היפרדות רשתית, זיהום או בצקת בחלקים האחוריים של העין, דימום תוך עיני ומנח לא תקין של העדשה המושתלת.
סיבוכים אלה ניתנים בדרך כלל לטיפול בהצלחה. עם זאת, גם בניתוח הסרת ירוד ללא סיבוך, קיים סיכוי של כ- 1-2% שהראייה אחרי הניתוח תהיה פחות טובה מאשר קודם לניתוח.
כמו בכל מקרה של ניתוח, חשוב לשוחח על סיכונים אלה עם המנתח.

התועלת של הניתוח
ניתוח ירוד יכול לשפר את איכות החיים. בנוסף לשיפור הראייה, היתרונות של הניתוח כוללים:
יותר עצמאות והגברת ביטחון עצמי בתפקוד היום-יומי

ראיית צבעים משופרת ותפיסת עומק טובה יותר.

יכולת טובה יותר לקרוא אותיות קטנות

יכולת משופרת בנהיגה והליכה

תלות פחותה במשקפיים

ההכנות לקראת ניתוח ירוד

ישנה אפשרות לתיקון צילנדר ומצבי קוצר ראיה במהלך ניתוח ירוד על ידי השתלת עדשה מתאימה כמו עדשות טוריות ועדשות רפרקטיביות המאפשרות מינמום תלות במשקפיים לאחר הניתוח.
במהלך ניתוח ירוד, תוסר העדשה הטבעית העכורה מהעין. במקומה מושתלת עדשה מלאכותית, עדשה תוך-עינית (IOL). לפני הניתוח תעבור בדיקת עיניים מקיפה, מדידת העין (ביומטריה) לקביעת עוצמת העדשה שתושתל ובדיקה גופנית כללית.

בדיקת עיניים מקיפה
רופא העיניים שלך יבצע בדיקת עיניים שלמה כולל הרחבת אישונים, כדי לבדוק האם קיימות סיבות אחרות הגורמות לירידה בראיה מלבד קטרקט.
אם מתגלות סיבות כאלה, ראייתך עדיין יכולה להשתפר בעקבות ניתוח ירוד, אך השיפור עלול להיות קטן מהמצופה בעין בריאה.

מחלות אחרות הגורמות לירידה ברראיה 
ניוון כתמי-ניוון מקולרי תלוי גיל -נמ"ג (AMD): נמ"ג הינה מחלת רשתית והיא הסיבה השכיחה ביותר בעולם המערבי לעוורון. בנמ"ג מתנוונים תאי הפוטורצפטורים שהם חיישני האור של הרשתית, תאים אלה במרכז הרשתית  מאפשרים חדות ראייה טובה.
מחלת רשתית סוכרתית: פגמים בכלי דם במדור האחורי של העין.
ברקית (גלאוקומה): נזק לעצב הראייה, בעיקר בשל לחץ תוך עיני מוגבר.
היפרדות הרשתית: ניתוק הרשתית מהשכבות הנמצאות מתחתיה.

עין עצלה: עין עם ליקוי שלא טופל בילדות-העין תקינה אך תיפקודה חלקי.

מדידת כוח התשבורת של העדשה התוך-עינית (IOL) -ביומטריה.
אם הוחלט על ניתוח, תיעשה מדידה מיוחדת (ביומטריה) שתקבע מהו כוח התשבורת הדרוש לעדשה התוך-עינית המלאכותית (IOL) לאחר הסרת העדשה הטבעית. העדשה המלאכותית (IOL) מחליפה את כוח התשבורת של העדשה הטבעית. ייתכן לאחר הניתוח הצורך במשקפיים יפחת.

בדיקה רפואית
חשוב כי תודיע/י לרופא המשפחה שלך, כי את/ה עומד/ת לעבור ניתוח ירוד. ייתכן ורופא העיניים ורופא המשפחה יבקשו את הבדיקות הבאות:
בדיקה גופנית

בדיקות דם כולל ספירת דם מלאה וכימיה

אק"ג וצילום חזה

לקראת הניתוח
אם את/ה לוקח/ת תרופות לדילול דם, יש לשאול את הרופא אם צריך להפסיק את הנטילה לפני הניתוח.
אם הנך סובל/ת מסכרת, יש לוודא עם הרופא שלך אם צריך לשנות את מינון התרופות יום לפני הניתוח או ביום הניתוח עצמו. אם את/ה מטפטף/מטפטפת טיפות עיניים, בדרך כלל ניתן להמשיך בכך כרגיל עד למועד הניתוח.
אין צורך בצום לפני הניתוח. אם באופן רגיל אתה נוטל תרופות בזמן זה, יש להתייעץ עם הרופא אם חייבים לקחת אותן באותו יום.

היכן מתבצע ניתוח הירוד ולמי לפנות?
רוב רובם של ניתוחי ירוד מתבצעים באופן אמבולטורי, במרפאות יום של בתי החולים או במרכזים כירורגיים פרטיים. עליך להגיע לבית החולים כשעה לפני מועד הניתוח להשלמת הסידורים המנהלתיים ולהרחבת האישון בעין המנותחת. עליך להביא את תוצאות הבדיקות הרפואיות. מומלץ לפנות קודם כל לרופא העיניים שלך להסדרת הפניה.

הפעולות הטרום-נתוחיות
המנתח ינקה את פניך, את העפעפיים ואת העין עצמה להבטחת שדה ניתוח סטרילי. אין צורך להשאיר עינייך פקוחות. מפסק העפעפיים יגרום לכך שעינייך לא תיסגרנה.
חומר אלחוש מקומי גורם לחוסר תחושה בעין, כך שאינך מרגיש כמעט כל כאב ונמנעות תנועות עיניים תוך כדי הניתוח. מאחר ותהיה ער אך רגוע, המנתח יבקש ממך לא לדבר ולא להזיז את ראשך תוך כדי הניתוח. קיימים שני סוגים של ניתוח ירוד לשיקול המנתח בתלות בנסיבות ובממצאי הבדיקות:

ניתוח PHACO (המודרני) שבו המנתח שואב את חומר העדשה העכורה.

ניתוח ECCE (הותיק) שבו המנתח מרחיק עדשה ללא קופסית ומוציא את העדשה העכורה מהעין.

מהלך ניתוח ירוד מסוג PHACO -המסת העדשה:

המנתח עושה חתך קטן בקרנית להרחקת הירוד, תוך שימוש במיקרוסקופ ניתוח להגדלת התמונה של העין. בהמסת העדשה נעשה שימוש במכשיר הPHACO שמרסק ושואב את חומר העדשה הטבעית, העדשה מורחקת מהעין דרך פתח זעיר שרוחבו קטן מ- 3 מ"מ.העדשה התוך-עינית המלאכותית (IOL) מוחדרת לשק העדשה הטבעית לאחר הרחקת תוכנו. העדשות המושתלות מתקפלות וניתן להשתילן דרך הפתח הזעיר. עצם השימוש בפתחים זעירים מביא להתאוששות מהירה.

מהלך ניתוח ECCE -הרחקת העדשה ללא קופסית מהעין:

בהרחקת העדשה ללא קופסית מהעין, מוציאים את העדשה מבלי לשבור אותה תחילה. לשם כך, דרוש חתך גדול יותר מאשר בניתוח המסת העדשה.
החדרת העדשה התוך-עינית המלאכותית (IOL):

בשני סוגי הניתוח נעשה מאמץ לשמר את החלק האחורי של קופסית העדשה (או כיס העדשה) במקומו ולהשתמש בו לתמיכה של השתל התוך עיני של העדשה המלאכותית. קוטרו של שתל זה הוא כ- 6 מ"מ. החומר ממנו עשויה עדשה מלאכותית זו הוא חומר רך (עדשה מתקפלת ניתן להשתיל דרך אותו פתח קטן שממנו שאבנו את חומר העדשה הטבעית) או חומר קשיח PMMA בדומה לחומר ממנו עושים עדשות מגע קשיחות במקרה ועושים שימוש בחתך גדול בשיטת ECCE. עדשה המלאכותית מוחדרת דרך אותו פתח ששימש להרחקת העדשה הטבעית. העדשה המלאכותית מושמת בדרך כלל מאחורי הקשתית, באותה עמדה של העדשה הטבעית ובתוך הקופסית שישבה בה העדשה הטבעית.

למה ניתן לצפות לאחר הניתוח
לאחר שהייה קצרה בחדר ההתאוששות, תעזוב את המרפאה או את בית החולים. אל תנהג מייד אחרי הניתוח. דאג שמלווה ייקח אותך לביתך. תקבלו מרשמים לטיפות אנטיביוטיות ותרופות נוגדות דלקת. חשוב שתבין בדיוק איך לטפטף את הטיפות לאחר הניתוח- כמה ליום ומשך הטיפול. יום או יומיים לאחר הניתוח תעבור בדיקת עיניים. לבדיקה זו יש להביא את כל התרופות ואת הוראות הנטילה שלהן. ניתוח הירוד מגביר את הסיכון של הפרדות הרשתית. אם מופיע אצלך אחד מהתסמינים הבאים, עליך להודיע מייד לרופא:

  • ירידה בחדות הראייה
  • כאב בעין
  • אודם מוגבר
  • הבזקי אור
  • נקודות שחורות בשדה הראייה
  • תסמינים חריגים כלשהם

הפעילות לאחר הניתוח

תוכל לחזור לחלק מהפעילויות הרגילות תוך יום או יומיים לאחר הניתוח. תוכל להתקלח, אך עליך להיזהר שמים לא יחדרו לעיניים. עליך להימנע מפעילות גופנית מאומצת במשך חודש מהניתוח. אין הגבלה בקריאה צפייה בטלוויזיה ועבודה מול מחשב. מותר לבשל ומותר להתכופף.
במהלך החודש הראשון יש להגן על העין מפני פציעה על ידי משקפי שמש, משקפי ראייה או מגן עין. גם במשך הלילה רצוי שתשתמש במגן עין. תחושת גוף זר או גרד שכיחים במשך כחודש לאחר הניתוח.

ההחלמה
בדרך כלל ביום הראשון לאחר הניתוח מורגש שיפור בראיה והצבעים נראים חיים יותר! אך יכולים לעבור מספר ימים עד מספר שבועות עד שראייתך תחזור להיות צלולה. תיתכן בהתחלה ראיה מעורפלת. ייתכן שתזדקק למשקפיים לראייה מקרוב ו/או מרחוק. המרשם למשקפיים ניתן בדרך כלל 6 שבועות לאחר הניתוח. הרכבת המשקפיים הישנים לא תזיק לעין שנותחה, אך בדרך כלל מספר המשקפיים משתנה בעקבות הניתוח. ייתכן שלא תראה בבירור בעין המנותחת עד לקבלת המשקפיים החדשים. אם העדשות במשקפייך הישנים גורמות לראייה מטושטשת, בקש מהאופטומטריסט שלך להחליף אותן בעדשה ללא מספר.
במקרה שקיים ירוד בשתי העיניים, הניתוח של העין השנייה יכול להיעשות לאחר שהושגה תוצאה טובה בעין שנותחה. לא נהוג לנתח שתי העיניים באותו היום בשל הסיכון הקטן של זיהום העלול להתפתח בשתי העיניים.

האם יהיה צורך במשקפיים?
ברוב המקרים לאחר ניתוח הסרת ירוד יהיה צורך להרכיב משקפיים. אך קיימות מספר אפשרויות להפחית תלות במשקפיים לאחר הניתוח ואף להיות לא תלוי במשקפיים יותר וזה תלוי בסוג העדשה המושתלת וכיוון כח הדיאופטרי של העדשה התוך עינית (IOL) המושתלת בזמן הניתוח. וזהו נושא שנקבע מראש ויש לשוחח על זה עם המנתח מראש.

ירוד -קטרקט משני לאחר הניתוח

בכ- 50 אחוז מהמנותחים להסרת ירוד, הקופסית התומכת בעדשה התוך עינית המלאכותית תעכיר עם הזמן. דבר זה אינו נחשב סיבוך, אלא התרחשות שנגרמת על ידי תהליכי הריפוי וההזדקנות של הקופסית.
בעיה זו מופיעה בדרך כלל כעבור ששה חודשים או יותר מהניתוח. ייתכן שראייתך תהפוך פחות צלולה מאשר זמן קצר לאחר הניתוח. אם דבר זה קורה, הרופא יכול לפתוח את הקופסית בעזרת קרני לייזר כדי ליצור מעבר חופשי של קרני אור על מנת לאפשר ראייה צלולה.
פתיחת הקופסית על ידי קרני לייזר יכולה להתבצע בסמוך להופעת הבעיה. בדרך כלל אין מבצעים פעולה זו מייד לאחר ניתוח הירוד מחשש להיפרדות רשתית. אם חיתוך הקופסית נדרש לאחר הניתוח, רופא העיניים יזכיר לך את התסמינים של היפרדות הרשתית, שכוללים:

  • הבזקי אור -רואים כמו ניצוץ בצד העין במיוחד בחדר חשוך
  • שינוי או הגברה של נקודות שחורות ("זבובים") וחוטים שחורים
  • וילון או מיסוך של שדה הראייה
  • ירידה בראיה ללא כאבים

שאלות שכיחות 

ש: נאמר לי שיש לי  ירוד מוקדם, שבכל מקרה יהיה צורך להסיר אותו בהמשך, האם כדאי לי להקדים את הניתוח?
ת: אין סיבה להסיר ירוד בטרם הוא גורם בעיות ראייה. היות והניתוח קשור בשיעור אמנם קטן, אך ממשי, של סיבוכים, מוצדק לבצע את הניתוח אך ורק כאשר הירוד גורם לבעיות ראייה, המפריעות לך בפעילותך היומיומית.
ש: האם אחרי הניתוח יהיה עלי להרכיב משקפיים?
ת: לאחר ניתוח הסרת ירוד רוב האנשים נזקקים למשקפיים להשגת ראייה מושלמת.
ש: האם הירוד מוסר על ידי קרני לייזר?
ת: ניתן להסיר את הירוד בעזרת מכשיר ריסוק הפועל בתדר על-קול המפורר וממיס את הירוד ומרחיק אותו מהעין. מכשירי הלייזר עדיין לא הגיעו לרמת יעילות כמכשירי העל-קול.
ש: מתי אוכל לחזור לעבודה?
ת: לפעמים אפשר לחזור לעבודה כבר למחרת הניתוח, אך מוטב לתכנן מנוחה של יומיים-שלושה לפני חזרה לעבודה. בדרך כלל תוכל לחזור לפעילות רגילה, אך עליך להימנע מפעילות גופנית מאומצת וכן להיזהר מכל חבלה בעין במשך חודש אחד לאחר הניתוח.

ש: האם ירוד יכול לחזור?
ת: הירוד לא יחזור, אך עם הזמן הקופסית עלולה להפוך עכורה וזה נקרא קטרקט משני. ניתן לחתוך את הקופסית בעזרת לייזר, ופעולה זו קצרה ביותר ונטולת כאבים בדרך כלל שמובצעת באופן אמפולטורי.
ש: האם אוכל לנהוג?
ת: תוכל לחזור לנהוג ברכב פרטי אם חדות הראייה באחת העיניים טובה מ 6/12 וברכב ציבורי או כבד בשתי העיניים 6/12 לפחות.
ש: האם אוכל לחזור לפעילות מינית?
תוכל לחזור לפעילות מינית מתונה כעבור שבועיים מהניתוח.
ש: האם אוכל לעשות התעמלות או ריצת בוקר?
ת: תוכל לחזור לכל הפעילויות האלה בהדרגה.
ש: האם מותר לי לצעוד למרחקים ארוכים או ללכת על הליכון?
ת: כן, מומלץ לאחר שבוע מהניתוח.
ש: האם מותר לי לשחות?
ת: מותר להתחיל מחדש בשחייה כחודש לאחר הניתוח, אבל רק בתנאי שתשתמש במשקפי שחייה.
ש: האם מותר להתכופף או לטפל בגינה?
ת: תוכל להתכופף ולטפל בגינה לאחר הניתוח.
ש: האם מותר לקחת לאחר הניתוח אספירין, מיקרופירין, קארטיה  או תרופות אחרות לדילול דם?
ת: בדרך כלל ניתן לחדש את הטיפול בתרופות אלה לאחר הניתוח. כדאי לך להתייעץ ברופא שלך.
ש: האם מותר להשתמש בדמעות מלאכותיות?
ת: אם השתמשת בדמעות מלאכותיות לפני הניתוח, תוכל לחזור להשתמש בהן, אבל עליך להצטייד בבקבוק חדש מחשש לזיהום.
ש: האם מותר לטפטף סוגי טיפות עיניים שונים האחד אחרי השני?
ת: עליך להמתין לפחות 5 דקות בין סוגי הטיפות השונים. לעתים תיתכן הרגשת צריבה.

ש: מתי עלי לעבור ביקורת עיניים?                                                                                           ת: בדרך כלל מקובל לעבור ביקורות יום ראשון לאחר הניתוח ולאחר שבוע ולאחר חודש במקרה וישנן הוראות אחרות, עדיף להצמד להוראות המנתח.